High society - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van verolala - WaarBenJij.nu High society - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van verolala - WaarBenJij.nu

High society

Door: webmaster

26 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nou, dat waren twee hectische weken, maar het was de moeite waard…

De eerste week in Kaapstad zou eigenlijk een vakantieweekje zijn. Even bijkomen van de tentamens en het hele derde jaar en dan weer fris beginnen aan de stage.
Dat zou inderdaad mooi geweest zijn, maar de realiteit lag net even wat anders!

Natuurlijk het eerste wat we gedaan hebben is een Afrikaans sim-kaartje gehaald, zodat “al” onze nieuwe vrienden ons kunnen bereiken. Tot nu toe is de enige die ons af en toe smst de dochter van Hanna, maar goed, we zijn in ieder geval bereikbaar mocht het magische moment komen dat we hier leuke mensen ontmoeten ;)

Jojanneke en ik wilden heel graag in de eerste week een appartementje hebben gevonden, zodat we een beetje konden settelen voordat de stage zou beginnen. We hadden een site gevonden waarop dagelijks veel vrijkomende appartementen opgezet worden. Deze site werd onze nieuwe bijbel, zoniet een nieuwe obsessie….

Dus de eerste dagen hebben we voornamelijk achter de computer gezeten en mailtjes gestuurd, maar dit leverde niet echt het gewenste resultaat op. Af en toe zat er iets tussen wat voor ons betaalbaar was en enigszins aan onze wensen voldeed, maar als we het gingen bezichtigen was het ‘het’ toch niet helemaal.
Al onze hoop ging uit naar de krant die op donderdag uit zou komen, waar advertenties voor huizen en appartementen in staan.

Ondertussen was het ook noodzakelijk om een auto te gaan regelen, want als het dan toch zou gebeuren dat we een appartement zouden vinden, hadden we natuurlijk vervoer naar onze stageplek nodig!
Helaas viel het huren van een auto veel duurder uit dan waar wij op gerekend hadden, dus dit was een zware tegenvaller. Uiteindelijk hebben we een bedrag doorgegeven wat we wilden betalen en de volgende dag belden ze terug dat ze akkoord gingen, jeej! Nu zijn we de trotse huurders van een Fiat Uno…

Maar dan…het links rijden…
Iedereen zegt dat het heel snel went, maar de eerste paar dagen waren echt eng!! In de auto waren Jojan en ik ook niet echt een ideaal koppel. Waar Jojan bij elke bocht en afslag zwaar liep te panieken, vergat ik telkens dat ik nu aan de linkerkant een stuk auto heb waar ik rekening mee moet houden! Ook hadden we de eerste week nogal de neiging om te verdwalen, maar dankzij onze inmiddels innige relatie met de kaart van Kaapstad hebben we onze weg kunnen vinden.
Het autorijden gaat nu perfect, Jojan heeft vertrouwen gekregen en ik heb door dat het stuur aan de andere kant van de auto zit :P

En toen: The Big Day! Donderdag kwam de krant uit en ’s ochtends vroeg stonden we in de winkel om onze huizenjacht te beginnen!
Maar wederom een tegenvaller…Er stond zo goed als niks in. Eigenlijk hadden we maar twee eisen: twee slaapkamers en gemeubileerd. En niet duurder dan €500,- per maand. En niet te ver weg van het centrum. En het liefst ook aan het strand. En het liefst in Camps Bay. Kortom; helemaal niet kieskeurig!
Die dag hadden we maar besloten om naar een aantal appartementen te gaan kijken, ook al hadden ze maar 1 slaapkamer. Waarschijnlijk wilden we iets te graag op ons zelf gaan wonen en werden we wanhopig ;)

Na twee appartementen gezien te hebben die het allebei niet waren en we lekker aan het strand zaten te wachten op de volgende afspraak, keken we de krant nog eens door. En daar, ineens, stond het ideale appartement. Misschien ietsjes over ons budget, maar 2 slaapkamers, gemeubileerd en in…Camps Bay!

Meteen gebeld, konden meteen komen kijken en het was perfect! Super groot, mooi ingericht en de ideale omgeving! Maar het was niet zo mooi als het leek…oh wacht, dat was het wel :P
De makelaar zou ons zo snel mogelijk iets laten weten en nog geen half uur later belde hij om te zeggen dat we er in konden!! Dus nog voor het weekend zaten we in ons nieuwe huisje…

En toen moest er natuurlijk gestapt worden!! Vrijdag zijn we in Camps Bay gebleven. Even voor de duidelijkheid: Camps Bay is het Los Angeles van West Kaap. Hier zitten de chique mensen, in kasten van huizen, met dure auto’s die uitgaan in fancy restaurants en hippe clubs. Even om aan te geven hoe chique onze buurt is, van de week werd er een photoshoot gehouden in onze tuin, haha!

Maar goed, alle chique mensen overwinteren, zo ook deze mensen, dus het uitgaansleven van CB was een beetje uitgestorven, op 1 tent na. Maar hier zaten alleen modellen of wannabe’s die zichzelf enorm geweldig vonden…bah!

Dus zaterdag hebben we het in het centrum van Kaapstad geprobeerd: Longstreet (stratum’s eind in het groot). Wonderbaarlijk genoeg was het hier ook heel rustig behalve in een of andere Irish pub, dus zijn we daar de hele avond gebleven. Erg gezellig, nog iemand uit Johannesburg ontmoet die daar een bread and breakfast heeft, altijd makkelijk ;)

Maandag is het ‘echte’ leven weer begonnen: de stage.
De eerste week was echt super. Super lieve kinderen en ontzettend aardige docenten! De eerste week was alleen observeren, volgende week begin ik met mijn onderzoek en de week erna met de therapie….spannend! Maar dat gaat helemaal goed komen!

Om een lang verhaal nog langer te maken, het waren misschien twee drukke weken, maar ook twee geweldige weken! We hebben onze draai al redelijk kunnen vinden en nu we gesetteld zijn, wordt het alleen nog maar leuker! Het weer mag misschien wel wat beter worden…maar ik heb gehoord dat dat hier vanzelf gaat ;)

Nou, jullie horen snel weer van me!!
Xx
0027-73 4799 479 (voor het geval dat ;))

Oja, foto's volgen de volgende keer!

• 26 Juli 2008 - 17:55

Daisy:

Heey Vero,
    Ik heb je verhaaltje weer gelezen en het klinkt allemaal super, wel veel regelen mja dat hoort erbij!Kei fijn dat je nu een appartementje hebt en een auto, altijd makkelijk!Veel succes met je verdere stage en ben benieuwd naar de foto's!
    Liefs Daisy

• 27 Juli 2008 - 02:27

Silvie:

And she is still alive... Haha zo grappig om nu thuis te zitten en vol spanning de verhalen te lezen! Ik zie jullie helemaal gaan daarzo.

Links rijden, heel spannend! Fijn dat het appartementje binnen is. Misschien kunnen jullie je tuin als bezienwaardigheid opgeven en toeristen lokken die flink kunnen dokken om naar een fotoshoot tuin te komen kijken.

xx

• 28 Juli 2008 - 21:38

Frankster!:

Hoi! Wat geweldig dat jij nu eindelijk ook eens in het chique gedeelte van iets zit!!! Ik ben nog op zoek naar een leuke profiel-foto van mezelf voor hyves (jij bent er nu toch niet!), maar ik kan zo gauw niks vinden. Is het goed als ik vandeweek even een shoot bij jou in de tuin kom doen? Oh, en zeg dan meteen tegen al die wannabees dat ze uit m'n buurt blijven, want daar wil ik níks mee te maken hebben!!!

• 29 Juli 2008 - 09:23

Karel:

Hee, is 3 rosé'tjes op + stuur rechts niet hetzelfde als stuur gewoon links? ;)

• 29 Juli 2008 - 20:21

Annet:

Hey lieverd, wat een leuk verhaal!! Fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt. Zou zo even een uurtje ofzo langs willen komen voor de gezelligheid en een borreltje haha!! Geniet er nog lekker van en ik blijf op de hoogte van je avonturen!!! Dikke kus

• 30 Juli 2008 - 10:25

Zusje:

JA hallo, eindelijk dan een berichtje. Ik wist niet dat ik me zelf op moest geven om mailtjes van jou te krijgen....dus was al ongerust!!!

Maar relax dat je het allemaal voor elkaar hebt voor je stage, had trouwens ook niet anders van je verwacht.

Uh Sven mist tante veronique en wil graag gaan zwemmen, whehe!

Hoe werkt de camera? Ben iig wel benieuwd naar de foto's. Heb laatst eem documentaire gezien over Kaapstad, echt zoooooooo mooi!

Nou wij gaan toch maar wel een weekje weg, naar het mooie Frankrijk, haha, in een bungalowtent. Dus wordt even afzien voor mij denk ik. Maaaar heb er wel echt zin in, want je wordt ook niet echt vrolijk in het saaie kutnederland. Kan niet tippen aan Kaapstad, maar goed........

Verder we missen je heel erg, vooral ikke en tot snel!!!

KUSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSs Nathalie + Robert en een natte kus van Sven

• 31 Juli 2008 - 00:35

Ruud:

Hebben de 2 diva's toch nog een mooi optrekje gevonden. Ben benieuwd naar de foto's... Jullie gaan zelf vast ook een fotoshoot houden in de tuin. heb even gegoogled maar het ziet er wel erg sjeun uit daar. 5 maanden vertoeven in het paradijs.
    Stel nou dat je straks weer in Nederland bent. vergeet je dan ook hier de eerste weken de rechterkant van de auto?

Suces met de stage, stay left and take care!

Groetjes Ruud

• 31 Juli 2008 - 16:36

0ma:

heb je mailtje ontvangen ,dank hiervoor, ik moet nu naar de studie ze komenmij zo halen liefs oma

• 01 Augustus 2008 - 11:21

Oma:

heb met veel belangstelling je mailtje gelezen. Fijn dat nu alles in orde is ,en het nu naar je zin hebt,houden zo!1! veel sucses bijden met je stage, pas goed op elkaar groetjes en liefs je oma+++++++

• 05 Augustus 2008 - 15:46

Vriendin Van Jojann:

he Vera, ik hou jouw site ook in de gaten voor de andere versie van Jo's verhalen!
    Jij ook veel plezier.

Gr. Nelianne