Ruim 6000 kilometer later.. - Reisverslag uit Kasane, Botswana van verolala - WaarBenJij.nu Ruim 6000 kilometer later.. - Reisverslag uit Kasane, Botswana van verolala - WaarBenJij.nu

Ruim 6000 kilometer later..

Door: webmaster

21 December 2008 | Botswana, Kasane

En twee weken verder..pfoehh!!

Het begon (zoals ik al geschreven had) in Kaapstad, van waar we via cape point, boulders beach en cape agulhas naar Knysna zijn gereden. De dag erna doorgereden naar east-london, waar we in een geweldig hutje geslapen hadden (we is in dit verhaal Camiel in plaats van de inmiddels bekende Jojanneke, die een geweldige tour aan het doen is zonder mij op dit moment). Het enige jammere aan die backpackers was, dat er ontzettend veel kinderen rondliepen (ipv de gezellige toeristen waar we op gehoopt hadden). Het voordeel daarvan was wel, dat ik kon winnen met poolen! Jeej, een kind van vier verslagen!

Maar goed, de dag erna wilden we een paardensafari gaan doen, maar de backpackers kon dit niet voor ons regelen...No problem, gaan we het zelf regelen! Een heel stuk van de harde weg afgegaan, komen we daar, staan de paarden nog op stal...Helaas!

Toen maar doorgereden naar Coffee Bay, waar we wederom in een heerlijke backpackers zaten. Aan het strand (dat zeiden ze in ieder geval, maar Camiel en ik konden het strand niet vinden ?!?! en schaamden ons te erg om het te gaan vragen..)
Toen zijn we maar met onze guide Tom naar de sacred pools geweest, waar de voorouders van de Xhosa people onder zitten. Super mooi!
De volgende dag naar the hole in the wall en alsof het zo hoort, konden we dit natuurlijk ook niet vinden. Maar gelukkig waren er erg veel behulpzame kinderen die ons er naar toe gebracht hebben! Prachtig zeg ik, dat gat in die rots.

Hierna doorgereden naar Durban, waar het weer steeds slechter werd. Daar zijn we naar een Zulu village gegaan, om te kijken hoe het leven in zo'n dorp verloopt. We hebben een kraal gezien, de hutjes, de plaatselijke kroeg (een betonne kubus waar een bar in stond met enorme tralies ervoor, een pooltafel en twee tafels), een traditionele lunch gehad en daarna een dansje gedaan met de kinderen.
's Avonds in de backpackers maar even vrienden gemaakt met de barman (altijd makkelijk) en natuurlijk veel te lang blijven hangen...

Maar goed, gelukkig was het niet zo heel lang rijden naar het Amphitheatre (deel van de Drakensberg), dus maakt ook niet uit! Voordat we gingen rijden nog even Durban in gegaan, naar de Victoria street market..Een overdekte markt waar ze vis en vlees verkopen. Ze hadden ons dode apen beloofd, maar er lagen alleen geitenkoppen (dat was trouwens echt goor, huid en alles zat er nog aan, tongetje uit die bek en die lucht! niet te harden..). Verder nog wat gebouwen bekeken en toen naar Drakensberg gereden.

Echt mooi!! Een backpackers in the middle of nowhere (en dan ook echt letterlijk in the middle of nowhere) en overal waar je kijkt een supermooi uitzicht! De volgende dag hebben we een trip naar Lesotho gedaan. Er werd ons van te voren verteld dat het geen cultureel tripje zou worden, maar dat het meer om de bergen en het uitzicht zou gaan. En dat was mooi, want we hadden net al een zulu visit gedaan. Helaas bleek het toch meer om het culturele te gaan, maar desalniettemin was het hartstikke leuk (en mooi ook..).

De dag erna vroeg op, want we moesten Silvie in Johannesburg op gaan halen! Het ging allemaal super goed, totdat we bij het vliegveld kwamen en het hotel echt niet konden vinden. Twintig rondjes en een parkeergarage verder hadden we het dan toch eindelijk gevonden en kon het volgende avontuur gaan beginnen.
Eerst maar naar Pretoria gereden om een slaapplaats te zoeken. Even een paar foto's maken van het stadje en toen doorgereden naar Sun City (Euro Disney voor volwassenen).

Het was echt ontzettend warm, dus toen we daar aankwamen eerst heerlijk aan het namaakstrand gelegen (waar ze ook namaakgolven hadden en ik er achter ben gekomen dat mijn bikini broekje niet golfproof is..oeps).
Hierna lekker uit eten geweest en naar het casino gegaan. Geen centjes gewonnen, maar wel 7 geweldige ringetjes (voor de kindertjes in Zimbabwe).

De volgende dag doorgereden naar het Kruger park. Kwamen we natuurlijk pas laat in de middag aan en wij dachten nog even snel een safari te doen...In twee uur tijd duizenden impala's gezien en een nijlpaard. Maar niet getreurd, want de volgende dag gingen we een morningdrive doen en zouden we de big five gaan zien!
Juist ja, na drie uur kou lijden hebben we 1 olifant en 2 neushoorns gezien...prachtig. (Dan was het maar goed dat we vergeten waren te betalen..hihi)
We hadden geen tijd om zelf nog door het park te gaan rijden, want we moesten Camiel terug brengen naar Nelspruit, omdat hij daar de bus naar Joburg zou pakken.

We hadden besloten om de panorama route te gaan rijden terug naar Nelspruit. Allemaal leuk en aardig, maar toen we er eenmaal opzaten begon het keihard te regenen en werd alles om ons heen wit....prachtig uitzicht..not! We zagen helemaal niets...Dan maar geen panoramaroute.

Eenmaal in Nelspruit Camiel op de bus gezet en toen kwam het dillema voor Sil en mij...gaan we terug naar het Kruger waar het regent of rijden we door naar Mozambique..?
Uiteindelijk toch maar voor het laatste gekozen.

Na een aantal uur rijden kwamen we aan in Maputo, waar het mogelijk nog harder regende...hoezee.
De dag erna in de regen de stad een beetje verkend (en om eerlijk te zijn, niet echt mijn stad..). Maar goed, van alles gezien, lekker gegeten en 's avonds in de backpackers nog gezellig een wijntje gedaan.

De dag erna was het wonder boven wonder mooi weer en hebben we dus ook de hele dag op het strand gelegen, heerlijk! 's Avonds zijn we naar the fish market gegaan, echt te leuk! Een markt met alleen maar kraampjes met vis (het liefst nog levend ook, iig de krabben en de kreeften) en daar ga je dus kopen wat je wilt eten. In ons geval een kilo garnalen, een kilo kreeft en oesters...jeej! Hierna loop je om het hoekje waar allemaal restaurantjes zitten, je geeft je zakje met vis af en zij maken het voor je klaar, geweldig!! Heerlijk gegeten samen met onze nieuwe maat Mike (een stomme oude vent, maar zonder hem konden we het niet vinden, dus ja...). Mike vond zichzelf nogal geweldig, vooral ten opzichte van het donkere volk en hij voelde zich nogal vaak gediscrimineerd omdat hij blank is ?! Vage vent...maar goed, dat mocht de pret niet drukken, uiteindelijk toch een erg leuke avond gehad!

De volgende dag was het weer tijd om te vertrekken. Toch maar terug gereden naar het Kruger park, waar we in een geweldig tent sliepen, helemaal leuk! Eerst nog even zelf over het park gereden, waar we in vijf minuten meer gezien hadden dan de vorige keer in drie uur...
's Ochtends een morningwalk gedaan en uiteraard vond ik dat hartstikke spannend. Maar toen we twintig minuten door dat park aan het lopen waren en we nog geen beest hadden gezien, ging de spanning er snel vanaf.
Uiteindelijk gezien: vogels, rups, achterkant van een waterbuck en een spin (die ik eigenlijk niet eens gezien heb..). Wel heb ik stront van een witte neushoorn vast mogen houden, geweldig!

Diezelfde dag nog doorgereden naar Botswana, Francistown, waar we alleen overnacht hebben. Soooo... Botswana is duur!!! Wel een geweldig hutje natuurlijk waar we in geslapen hebben, maar eigenlijk voor ons niet te betalen.

Eigenlijk zouden we de volgende dag door rijden naar de Victoria Falls, maar op een of andere manier kwamen we Francistown niet uit. Om acht uur opgestaan, aangekleed en voor het ontbijt even snel pinnen. Na ruim een half uur in de rij te hebben gestaan, komen we erachter dat onze pas het niet doet in die automaat...heerlijk. Vervolgens een eind moeten rijden naar een andere pin, waar precies hetzelfde gebeurt. Bij de derde automaat lukte het wel, dus toen daarna snel terug naar ons hotel om te ontbijten. Maar in Botswana hebben ze overal tijd genoeg, zo ook in de keuken van het hotel.
Om een lang verhaal kort te maken, om 13:00 uur rijden we Francistown uit!

Zimbabwe hebben we dus niet gehaald, maar Kasane wel. Vanmiddag gaan we naar het Chobe en morgen rijden we door naar de Falls. Maar hoe dat gaat zijn horen jullie later!!
Allemaal hele fijne feestdagen, fijne jaarwisseling en jullie horen snel weer van me!!xxx

• 21 December 2008 - 10:00

Daisy:

Hoi Vero,
    Jullie ook hele fijne feestdagen en een hele fijne jaarwisseling!
    En natuurlijk nog veel plezier!
    Dikke kus Daisy

• 21 December 2008 - 10:42

Oma:

Hallo Vero, ik heb je verslag gelezen,kind je hebt veel gezien leuk om er straks aan terug te denken,Ik vind het geweldig. Ja dat was met mij ook zo ,toen ik in Florida en Californie was geweest en andere landen,daar kun je op teren,jammer dat het zo regende Hier is alles nog hetzelfde, kom je nog toe met je weet wel.toch zal ik blij zijn als je weer thuis bent Groetjes aan al je vrienden en vriendinnen van mij en ome Jan kusjes en een dikke knuffel oma++++++++++++++++++====

• 22 December 2008 - 21:58

Corianne:

Hoi Vero,
    Geweldig wat je allemaal weer meegemaakt hebt!!

Hele fijne dagen daar en vooral een goed begin!!

XXXXX Corianne

• 02 Januari 2009 - 22:37

Corianne:

De ALLER BESTE WENSEN!!!

En tot over een paar weken!!
    XXXXX
    Corianne